Wat iedereen zou moeten weten over zoekmachine optimalisatie

Wat iedereen zou moeten weten over zoekmachine optimalisatie

Wat iedereen zou moeten weten over zoekmachine optimalisatie
Het wereldwijde web vergelijk ik wel eens met een snoepwinkel. Net zoals op het web, heb je daar namelijk ook een enorme keus.

Welk snoepje kies jij als je in de winkel staat?

Dat wordt mede bepaalt door de kleur, smaak en vorm van het snoepje maar zeker ook door de plek waar het in de winkel ligt.

Een goed geoptimaliseerde website kan je vergelijken met een lekker snoepje dat mooi bij de kassa van de winkel wordt gepresenteerd. Omdat bijna iedereen er langs komt, zullen meer mensen overwegen om de lekkernij te kopen. Precies wat je wilt als ondernemer.

Maar hoe werkt dat online?

Hoger in Google, meer bezoekers

Het online equivalent van een mooie plek in de snoepwinkel is een hoge positie voor jouw website in de zoekmachines. Een hogere positie in de resultaten van de zoekmachines zorgt ervoor dat je website meer bezoekers aantrekt. En meer bezoekers betekent uiteindelijk meer potentiële klanten voor jouw onderneming…

Precies wat je wilt, toch?

Met behulp van zoekmachine optimalisatie kan je invloed uitoefenen op de plek van jouw website in de zoekmachine resultaten (ook wel de SERP genoemd).

Definitie zoekmachine optimalisatie

Voordat ik je ga uitleggen waar zoekmachine optimalisatie uit bestaat, eerst de definitie van Wikipedia:

Zoekmachine optimalisatie (Engels: Search Engine Optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kun je definiëren als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante zoekwoorden en zoekwoordcombinatie(s), ook wel zoekterm(en) genoemd. Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren.

Voor de volledigheid, ook de definitie van zoekmachine adverteren:

Onder zoekmachine adverteren (Engels: Search Engine Advertising of SEA) verstaan we het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld zoekwoord(en) intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.

In Nederland zijn er diverse aanbieders van advertenties bij zoekmachines. De bekendste zijn Google AdWords, Yahoo! Search Marketing en Microsoft Advertising AdCenter.

Verschil zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren

Het verschil tussen de twee manieren van zoekmachine marketing zie je goed in onderstaande figuur.

Google SERRP

Het verschil tussen SEO (groen) en SEA (rood) op de zoekresultatenpagina van Google

Het organische resultaat (beïnvloedbaar via zoekmachine optimalisatie) is omrand met een groen kader en de betaalde advertenties zijn omrand met een rood kader. Beide opties zijn een zeer effectief marketingmiddel om jouw merk, product of dienst zichtbaar te maken voor potentiële klanten.

De vier aandachtsgebieden van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit een aantal activiteiten. Deze activiteiten vallen binnen een viertal aandachtsgebieden, te weten:

Aandachtsgebieden zoekmachine optimalisatie

De vier belangrijkste aandachtsgebieden van zoekmachine optimalisatie

De eerste drie aandachtsgebieden, Zoekwoorden, Teksten en Techniek, vallen in de categorie onsite optimalisatie. Onsite optimalisatie is het optimaliseren van jouw eigen website. Het laatste aandachtsgebied, Links, valt in de categorie offsite optimalisatie. De werkzaamheden in dit aandachtsgebied vinden niet op jouw eigen site plaats.

Het is goed om je bewust te zijn met welk aandachtsgebied je bezig bent. In principe wegen de drie onderdelen van onsite optimalisatie samen net zo zwaar als de offsite optimalisatie.

Het is belangrijk om jouw activiteiten in elk gebied zo goed mogelijk uit te voeren. Hoe hoog jouw website in de zoekmachine resultaten eindigt, is afhankelijk van de activiteiten in elk aandachtsgebied.

Waarom werkt dit model?

Het model is gebaseerd op een viertal in de praktijk geteste basisgebieden die allen samenwerken om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines te vergroten. Het model biedt je een raamwerk om potentiële klanten optimaal online te bereiken via de zoekmachines.

Zo, nu je de vier aandachtsgebieden kent is het tijd om per onderdeel iets meer de diepte in te gaan.

Het begint met zoekwoorden

Zoekwoord analyseHet doel van zoekmachine optimalisatie is om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines terecht te komen. Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, des te meer mensen jouw website bezoeken want de meeste mensen bekijken alleen de eerste pagina van de zoekresultaten.Vervolgens klikken deze personen vooral op de bovenaan getoonde resultaten van die eerste pagina.

Om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, is het belangrijk om te bepalen op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn. Een zoekwoord verwijst naar het woord (of de combinatie van woorden) dat iemand intypt in de zoekmachine om jouw website te vinden. Het zijn dus woorden die belangrijk zijn voor jouw doelgroep en die iemand associeert met jouw website, product of dienst.

Zoekwoord analyse uitvoeren

Je kunt op diverse manieren bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf. Een veel gebruikte benadering is te redeneren vanuit jouw merk, product of dienst. Wat zijn woorden die je hiermee associeert (of wilt associëren)? Het loont om hier met meerdere mensen goed over na te denken.

Een andere manier is om te redeneren vanuit de markt. Wat zijn de behoeften van jouw doelgroep en waar zoeken zij op? Je kunt hiervoor gebruik maken van diverse hulpmiddelen. Deze vergroten onder andere jouw inzicht in het algemene zoekgedrag en hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt.

Er zijn zowel gratis (bijv. de keyword tool van Google) als betaalde diensten waarmee je deze informatie kunt achterhalen. Dit gehele proces wordt ook wel zoekwoord analyse (of keywords analysis) genoemd. Wanneer je dit goed uitvoert, vergroot je absoluut de kans op succes van je optimalisatie activiteiten.

Webteksten mede bepalend voor succes

Webteksten schrijvenHet is de taak van een zoekmachine om zo veel mogelijk websites te doorzoeken en vast te stellen welke websites relevant zijn voor een bepaald zoekwoord (of reeks van zoekwoorden). De teksten op jouw website zijn voor zoekmachines essentieel om vast te stellen hoe relevant jouw website voor een zoekwoord is.

Er zijn echter meer factoren die meewegen. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid tekst op je website en welke synoniemen je in de tekst gebruikt. Goede webteksten helpen je om hoog te scoren op de zoekwoorden die uit jouw zoekwoorden analyse naar voren komen. Gelukkig hoef je geen professionele schrijver te zijn om deze webteksten te schrijven. Je moet wel rekening houden met een aantal zaken en jezelf een paar kritische vragen stellen.

Goede webteksten zijn prettig leesbaar en zijn ze ook voorzien van termen die een relatie hebben met de gewenste zoekwoorden. Wanneer je webteksten schrijft, is het handig dat je teruggrijpt naar de hulpmiddelen die je tijdens jouw zoekwoorden analyse gebruikte. Hiermee kun je namelijk ook achterhalen welke woorden vanuit zoekmachine perspectief bij elkaar horen. Ook moet je ervoor zorgen dat de opbouw en structuur van de tekst in orde zijn.

Optimaliseer techniek van je website en verbeter de vindbaarheid

Techniek websiteEen ander belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie is dat jouw website zó functioneert dat zoekmachines al jouw pagina’s zo gemakkelijk mogelijk kunnen doorzoeken. Het is daarom ook belangrijk om jouw website ook vanuit technisch perspectief te optimaliseren. Er zijn vanuit technisch perspectief een aantal voorschriften waar jouw website aan moet voldoen.

Er mogen bijvoorbeeld geen blokkades op de site aanwezig zijn waardoor zoekmachines de pagina’s van jouw website niet kunnen doorzoeken. Denk zoal aan Adobe Flash onderdelen, het gebruik van i-frames of formulieren waar pagina’s achter verstopt zitten.

Onder technische optimalisatie valt eigenlijk alles dat met de techniek te maken heeft. Hieronder valt bijvoorbeeld de broncode van jouw website, de tekst opmaak, hoe toegankelijk jouw website is, et cetera. Een website die technisch goed in elkaar zit, vergroot wederom jouw kans op succes met een hoge positie in de zoekmachines.

Een link zegt meer dan 1000 woorden

LinkloveEr zijn diverse factoren waarop zoekmachines jouw website beoordelen. Naast de inhoud en techniek is de populariteit van jouw website een andere belangrijke beoordelingsfactor. Hoe populairder jouw website, hoe hoger deze in de zoekmachine resultaten eindigt.

Populariteit wordt vooral bepaald door de hoeveelheid links die afkomstig zijn van andere websites en naar jouw site verwijzen. Zoekmachines kijken ook naar de kwaliteit van deze links. Kwalitatieve links zijn links van websites die zelf ook populair zijn en over onderwerpen gaan die relevant zijn voor jouw website.

Gelukkig kun je invloed uitoefenen op de links naar jouw website. Zo zijn er diverse manieren om zelf links op te bouwen. Ook hiervoor geldt dat het doel is om hiermee een hogere positie voor jouw website in de zoekmachine resultaten te behalen. Het zelf opbouwen van links naar jouw website heet ook wel linkbuilding en is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Naast het opbouwen van meer links naar jouw website, is het ook goed om na te denken over manieren die het voor anderen interessant maken om naar jouw website te linken. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijke actie of een waardevol artikel. Dit wordt ook wel linkbaiting genoemd. “Bait” is het Engelse woord voor lokaas en het is dus eigenlijk een lokkertje voor een link. Ondanks dat dit wellicht een negatieve associatie heeft, is een goede linkbait iets heel positiefs!

De volgende stap

Nu je dit artikel hebt gelezen, wil ik je vragen om antwoord te geven op de volgende vragen:

  1. Neem de doelgroep van jouw bedrijf in gedachten en visualiseer een persoon uit deze doelgroep
  2. Benoem minimaal vijf woorden waar deze persoon op zoekt als het gaat om jouw merk, product of dienst
  3. Ga naar de keyword tool van Google en onderzoek wat het zoekvolume is op deze woorden

P.S. Mocht punt 3 een stapje te ver gaan, geen zorgen ik zal hier binnenkort een video over maken.

Nu over naar jou.

Hoe gebruik jij zoekmachine optimalisatie voor jouw onderneming? Loop je ergens tegen aan? Laat jezelf horen via het reactiesysteem hieronder!

Vond je dit interessant? Mis geen artikel!

Ik deel mijn visie, tips en advies over de nieuwe wereld van B2B online marketing. Mis dit niet. Schrijf je dus nu in voor m'n mailing.

Alex is co-founder en directeur van Online Succes, een software startup die het leven van B2B marketeers eenvoudiger maakt. Naast zijn werk is hij samen met Linda en zijn zij de trotse ouders van een zoon. Volg Alex ook op Twitter of op Google+.

1 Reactie

  1. Elly Peijs 6 jaar geleden

    Hallo Alex,
    De spijker op zijn kop! Een prima aanbeveling voor mijn tekstbureau 😉
    Ben benieuwd naar de video.
    Groetjes,
    Elly

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*