Hoe welkom voelt een bezoeker zich op jouw website of webshop?

Hoe welkom voelt een bezoeker zich op jouw website of webshop?

Hoe welkom voelt een bezoeker zich op jouw website of webshop?

Koffie is klaarHoe ontvang jij gasten die voor het eerst bij jou thuis op bezoek zijn? Meestal zet je verse koffie of thee, haal je wat lekkers in huis en geef je misschien zelfs een kleine rondleiding. Hiermee zorg je dat een bezoeker zich welkom en zich op zijn gemak voelt. Toch?

Gasten voelen zich niet extra warm onthaald wanneer jij een deurmat met ‘welkom’ op de grond hebt liggen. Sterker nog: het kan ze zelfs afschrikken. Met een website werkt het net zo. Maar hoe zorg jij er nu voor dat een nieuwe bezoeker op je website niet al na 3 seconden met de Noorderzon vertrekt?

Beantwoord onbewuste vragen

Een bezoeker stelt zich onbewust een aantal vragen wanneer hij jouw website bezoekt. Door antwoord te geven op deze vragen, vergroot je de kans dat een bezoeker langer op je site blijft. Steve Krug, expert op het gebied van gebruiksvriendelijke websites, stelt dat je website minimaal de volgende vragen moet beantwoorden:

  1. Wat is dit voor een site?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Wat hebben ze hier allemaal?
  4. Waarom moet ik hier zijn (en niet ergens anders)

Wanneer je daarnaast aandacht besteedt aan details, zal een bezoeker op jouw website zich eerder welkom voelen. Denk aan de volgende zaken:

  • Een duidelijk zoekvenster waarmee bezoekers snel vinden wat ze zoeken
  • Contactgegevens (telefoon nummer, e-mail adres) op een prominente plek
  • Een “start hier” sectie zodat bezoekers weten waar ze kunnen beginnen
  • Zorg dat je website snel laadt, zodat bezoekers nauwelijks hoeven te wachten
  • Zorg dat bezoekers veilig hun gegevens kunnen achterlaten wanneer je bijvoorbeeld formulieren gebruikt (tip: SSL verbinding)

Weet waar je bezoeker kijkt

Jacob Nielsen deed onderzoek naar het leespatroon van webpagina’s. Wat blijkt? Het patroon van een gemiddelde webpagina lijkt erg veel op de letter ‘F’. Onderstaande afbeeldingen (zogenaamde heatmaps) laten dit zien:

F patroon heatmap

De kleuren hebben de volgende betekenis:

  • Rode gebieden worden het meest bekeken
  • Gele gebieden worden minder bekeken
  • Blauwe gebieden worden heel weinig bekeken
  • Grijze gebieden worden helemaal niet bekeken

Het F-patroon is overigens geen gegarandeerd patroon voor elke pagina. Als je webpagina weinig structuur bevat (het ontbreekt bijvoorbeeld aan titels of kopteksten), dan gaat de lezer op zoek naar andere punten die in het oog springen. Dit zijn bijvoorbeeld vetgedrukte woorden of hyperlinks in je tekst.

Wanneer je weet waar bezoekers op je website kijken, kun je daar o.a. het antwoord geven op de onbewuste vragen die ik eerder noemde. Overigens gebruik ik zelf o.a. Crazy Egg om de heatmaps te produceren.

Help bij het oriënteren

Een bezoeker wil zich graag gemakkelijk kunnen oriënteren op jouw site. Daarvoor scant hij/zij meestal eerst de linkerbovenhoek, daarna leest hij de titel en dan de eerste tekstregel. Hierdoor kan jij al beter antwoord geven op de eerder genoemde onbewuste vragen;

  • Zet je bedrijfslogo inclusief je slogan linksboven
  • Zorg voor een goede pagina titel
  • Zorg voor een duidelijk navigatie menu, het liefst met kruimelpad

Informeer je bezoeker

Tekst is nog steeds de meest gebruikte manier om bezoekers te informeren op je website.

  • Zet een informatieve introductie op je homepage (zeg geen welkom)
  • Vergeet schrijftaal. De leesbaarheid van je site is gebaat met spreektaal.
  • Gebruik een duidelijk lettertype voor je titels en kopteksten
  • Gebruik een duidelijk lettertype voor de teksten

Lettertypes zijn er trouwens in diverse soorten en maten. Onderzoek toont aan dat lettertypes met 12 pixels (hierin wordt de grootte van lettertypes uitgedrukt) of hoger, sneller gelezen worden ten opzichte van kleinere varianten. Logisch denk je waarschijnlijk, maar regelmatig zie je nog websites met een te klein lettertype.

Tot slot

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die bij dragen aan het succes van je website. Geef een bezoeker een warm onthaal en je website wordt sneller vertrouwd. Gevolg is een bezoeker die langer op je site surft en informatie vindt waar hij/zij naar opzoek was. En daar heb jij als website-eigenaar direct profijt van (meer conversie).

Welke elementen zijn voor jou belangrijk om je (onbewust) welkom en op je gemak te voelen op een site? Ik lees je vragen en reacties graag hieronder!

Vond je dit interessant? Mis geen artikel!

Ik deel mijn visie, tips en advies over de nieuwe wereld van B2B online marketing. Mis dit niet. Schrijf je dus nu in voor m'n mailing.

Alex is co-founder en directeur van Online Succes, een software startup die het leven van B2B marketeers eenvoudiger maakt. Naast zijn werk is hij samen met Linda en zijn zij de trotse ouders van een zoon. Volg Alex ook op Twitter of op Google+.

7 Reacties

  1. Hoi Alex,

    ik was al onder de indruk van je persoon en van de doeltreffenheid waarmee je techniek inzet om te verbinden.
    Dit artikel is voor mij heel welkom.

    • Alex Vermeule 6 jaar geleden

      Hoi Kees,

      Dank voor je mooie compliment en super om te lezen dat het artikel waardevol voor je is.

  2. Uco van der Bijl 6 jaar geleden

    Hoi Alex,

    Goed artikel. Ik heb mijn LinkedIn-profiel (opnieuw) aangepast.
    Bedankt.

    Groet, Uco

    • Alex Vermeule 6 jaar geleden

      Hoi Uco, graag gedaan. Wat heb je precies aangepast op je Linkedin profiel? Ben wel benieuwd omdat het artikel over je website ging :). Thx.

  3. Ella van Dis 6 jaar geleden

    Hallo Alex,

    Bedankt voor het artikel. Het is goed om met deze informatie en een weer verfriste blik in de ogen naar je eigen of andermans website te kijken.

    Hartelijke groet Ella

  4. Cees Fieret 6 jaar geleden

    Leuk artikel, vooral omdat we nu net bezig met het bouwen van een website. Met alleen de stelling less is more komen we er niet.
    Bedankt voor de tips dus!

    Groet,
    Cees

  5. Goed artikel Alex,

    Wat ik vooral vaak zie is dat op de homepage na een WELKOM (met copsgrootte 20-26) vooral een verhaal over wie of wat het bedrijf is en doet. Ik ik ik!

    Daarmee ben ik wel snel met die Noorderzon vertrokken. Als ik mijn vraag/behoefte als bezoeker op de homepage zie staan, nodigt dat meer uit om verder te kijken hoe men dan wel denkt daarin te voorzien.

    groet,
    Jaap

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*